3 Nisan 2013 Çarşamba

MANTI

 
Manti hemen hemen herkesin vazgecilmezleri arasinda yeralir. Yemesi zevkli ama yapmasi pek zahmetli oldugundan kimse kolay kolay cesaret edemez manti yapmaya. Herzaman birileri yapsada yesek diye bakar herkes. Tipki benim gibi. Bende ne zaman canim manti istese annecigime yada anne yarisi teyzosuma muracaat ederdim. Ta ki Amerika'ya gelip de gurbette is basa dusene kadar. Ilk geldigim yil oklavam olmadigi icin yapamamistim manti. Burada oyle Turkiye'dekiler gibi oklava olayi yok. Malum merdaneylede bu is olmaz. Ben manti dedikce imdadima  bu gurbet elde bana en cok emegi gecen, bir dedigimi iki etmeyen, sayesinde tum Austin'i tanidigim, ogluma annelik eden emektar Samire ablam yetisirdi sagolsun. Neyse iki yil sonra Turkiye'ye gittim de oklavama kavustum ve boylece de mantilarima. Olur mu olmaz mi, becerebilir miyim beceremez miyim derken annecigimden tarifi sordum ve yaptim nihayet. Yaptim ama hakkaten annemin mantisinin lezzetinde olmustu. Basarmistim Allah'in izniyle. Esim cok begenmisti. Tamam dedim Guler sen bu isi kaptin. Nasil sevincliydim anlatamam. Ablama soyledigimde "bende annemden bu isi kim devralacak diye dusunuyordum" demez mi? Yani anlayacaginiz kabak benim basima patlamisti. Allah anneme uzun ve hayirli omurler versin de manti yemesek de olur degil mi? Velhasili kelam anlayacaginiz uzere annecigim mantisiyla meshurdur. Butun herkes annemin o meshur mantisini yemege gelir bize. Bu nedenle sizlere annemin meshur mantisinin tarifini ve puf noktalarini vermek istiyorum. Inanin yaptiginiza hic pisman olmayacaksiniz.
 
Simdiden kolay gele...

Malzemeler

Hamur Icin
  • 3 su bardagi un
  • 1 tatli kasigi kadar tuz (tepelemeden)
  • 1.5 su bardagi su
Uzeri Icin    
  • 1 kase yogurt sarimsakli yogurt
  • tereyagi
  • 2-3 corba kasigi domates salcasi
  • Nane (istege bagli)

Ici Icin
  • 300 gr kiyma
  • 1 sogan
  • 2-3 dis sarmisak
  • Tuz, karabiber

Yapilisi

Oncelikle hamurumuzu guzelce yoguralim. Daha sonra hamuru iki parcaya ayiralim ve her parcayi oklava yardimiyla acalim.
 

 
Actigimiz hamuru resimdeki gibi karelere bolelim.
 
 
Ve boldugumuz herbir kareye kiymali harcimizdan koyalim. Kiymali harcimiz icin blendirdan gecirdigimiz sogan ve sarimsagimizi kiymamizin uzerine dokelim ve elimizle iyice yoguralim. Uzerine tuz ve karabiber ekleyelim. Unutmayin kiymali harcimizi ne kadar cok bekletirsek mantiniz o kadar lezzetli olur.
 
 
Sonra herbir kareyi bohca gibi katliyoruz.
 
 
 
Asagidaki resimdeki gibi her bohcanin uc tarafini iyice bastirarak kapatip bir tarafindan hafifce bir delik birakirsaniz piserken iclerine su dolar ve mantiniz daha lezzetli olur.
 

Sonra yaptiginiz mantilari unladiginiz bir tepsiye dizin.
 
 
Genis bir tencerede kaynattiginiz tuzlu suda mantilarinizi ikiser ucer sekilde yavas yavas dokerek ve dokerken bir taraftanda karistirarak haslayin. Tum mantilari suya doktukten sonra arada sirada yavasca karistirin. Hasladiginiz mantilari servis edeceginiz tabaklara alin ve uzerine sarimsakli yogurt dokun. Sarimsakli yogurdun uzerinede erittiginiz tereyaginda pisirerek elde ettiginiz domates salcasi sosunuzdan dokun. Ve tercihe bagli olarak uzerine de nane ilavesiyle sicak sicak servis yapin. Eger benim gibi aci hastasiysaniz salcali sosunuza bolca pulbiber eklemenizi tavsiye ederim.
 
 
Dilerseniz asagidaki resimde goruldugu gibi mantinizin uzerine erittiginiz tereyagini dokup yaninada tuzla birlikte havanda dovdugunuz sarimsagin icine kattiginiz mantinin suyuna batirarak da yiyebilirsiniz. Tavsiye ederim cok lezzetli oluyor. Eskiden annem mantiyi yapip buyuk bir tepsiye koyar ortasinada bu sarimsakli sudan yapip bir kaseyle koyardi ve biz mantiyi ortadaki sarimsakli suya batirir yerdik. Bu yogurtlu salca soslu mantilar sonradan icat edildi. Aslinda mantinin orjinali boyleydi.
 
 
Bazi tavsiyelerde bulunmak istiyorum.
  • Mantinizi servis edeceginiz tabaklara alirken biraz sulu alin ki daha lezzetli olsun.
  • Mantinin salcali sosunu hazirlarken icine yine mantinin suyundan dokun ki daha sulu bir sos kivami elde edebilesiniz.
  • Manti basli basina ana yemek oldugundan misafirlerinize ikram ederken yanina sadece bir corba ve cayla ikram edeceginiz hafif bir tatli yapin.
  • Ve son olarak mantinizi sicak sicak ikram edin. Misafirinizin gec kalma ihtimaline binaen manti 10-15 dakikada pistigi icin gerekirse misafiriniz kapiyi caldiginda pisirin.
  • Manti hamurunu ince acarsaniz mantiniz daha lezzetli olur.
 
Bu kadar tavsiyeden sonra yapmak isteyenlere simdiden afiyetler olsun efendim...
 
 
Bu mantiyi kendimize yapmistim fakat ertesi gunde bir arkadasimla yaptik ve birlikte yedik. Arkadasim icin hazirladigim iki kisilik masamdan kareler...
 


  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder